ACTIVITEITEN
1) Intro
De leerlingen zitten in de kring. Een ijsblokje wordt
doorgegeven. Elke leerling die het ijsblokje krijgt, moet een woord zeggen dat
met water te maken heeft. Bijvoorbeeld: zwemmen, fles, sneeuw, zee, drinken,
regen, ijs, tranen. Tot het ijsblokje gesmolten is.
De leerlingen leren ook over zinken en drijven.
2) Water drinken
De leerlingen krijgen de keuze uit een glas beekwater of een
glas kraantjeswater.
Er zijn landen waar mensen geen proper water hebben.
Gevolgen bespreken. (ziek worden)
3) Film: ‘Water, het blauwe goud’
We kijken een film in de zaal met de beamer en projector.
Deze film duurt 15 minuten.
Korte inhoud
In de videofilm maken de leerlingen kennis met een
kinderfilmploeg in Kenia. De film die gemaakt wordt, behandelt de
waterproblematiek in het land. Hoofdpersoon is de veertienjarige jongen Martin.
Martin woont alleen in een klein huis, zijn ouders zijn overleden en Martin
zorgt voor zichzelf. Martin is de regisseur van de film die gemaakt wordt.
Samen met een cameraman, een presentatrice en een scriptmanager brengt hij
problemen rond de beschikbaarheid van zuiver water in beeld. De filmploeg laat
zien waar water gehaald wordt, hoe moeilijk het is om aan schoon water te komen
en tot welke ziektes het leidt als er vervuild water gedronken wordt. Naast de
problemen worden ook oplossingen getoond, zoals een groot reservoir en een watertank
bij de basisschool, waardoor voor de leerlingen schoon water beschikbaar is.
4) Nabespreking
- Waar haalden de mensen het water vandaan?
- Waarom hebben alle mensen water nodig?
- Waarom is vuil water gevaarlijk?
- Waarvoor gebruiken wij water?
- Hoe kun je water proper maken?
5) Zelf een zuiveringsinstallatie maken
Proefje
Knip een grote plastic
fles 15cm onder de opening in tweeën. Zet het bovenstuk van de fles
ondersteboven in het onderstuk en plak het vast met plakband. Leg in de
schenkopening van het bovenstuk een laagje watten. Leg op de watten een laagje
fijn zand, leg daarop een laagje kiezeltjes en daarop een laagje grind. Maak nu
een beker water extra vies door er
aarde, gras en takjes in te gooien. Giet de beker langzaam in de
zuiveringsinstallatie. Hoe ziet het water er uit als het onder in de fles
druppelt?
6) Een waterijsje maken
Wij gebruiken ons kraantjeswater om een ijsje te maken. De
leerlingen hebben yoghurtpotjes gespaard. Deze vullen ze met water en
grenadine. Vervolgens zetten ze er een stokje in en gaan deze in de
diepvriezer.
7) Kringgesprek ter afsluiting
- Is het water uit de kraan lekker?
- Als je water wilt drinken, moet je dan steeds flesjes
kopen in de winkel?
- Hoe kan je gemakkelijk water meebrengen naar school?
(in een drinkbus of een flesje dat je hergebruikt)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten